Nya Brokk 70

8 april 2019 Press Release

Nya Brokk 70: 100% mer kraft

Brokk introducerar ytterligare en ny rivningsrobot på Bauma i München. Brokk 70 följer förra årets stora succé då fyra nya rivningsrobotar lanserades. Nya Brokk 70 är den perfekta lösningen för säker och effektiv rivning i mycket begränsade utrymmen. Brokk 70 har smått otroliga 100% mer rivningskapacitet än föregångaren och den nya maskinen har fått både den innovativa Brokk SmartPower™-tekniken och ett helt uppgraderat hydraulsystem.

Lanseringen av Brokk 70 är ytterligare ett bevis på den snabba tekniska utvecklingen på Brokk de senaste åren. Tack vare den nya tekniken från Brokk SmartPower™ ökar motorstyrkan från 5,5kW till 9,8kW. Det gör det möjligt att effektivt driva en dubbelt så stor hammare, med 100% mer rivningskraft än föregångaren Brokk 60.

Brokk 70 har ett uppgraderat hydraulsystem som gör maskinen både snabbare och mjukare i sina rörelser, vilket ökar operatörens produktivitet. Samtidigt möjliggör det starkare hydrauliska systemet och den uppgraderade mekaniska designen att maskinen kan bära och hantera tyngre och mer kraftfulla verktyg.

Tillsammans med den nya rivningsroboten lanseras även nya redskap, bl a en ny hammare, en ny fräs samt en ny rivningsgrip. Nya hammaren BHB 105, som är en del av Brokks egen hammarserie, väger över 100 kg och kan utrustas med avancerade tillval så som vattenspolning för att binda damm och tryckluftskylning för arbete i heta miljöer. Nya BDC40 är en fräs som ger riktig rivningskraft till de allra minsta robotarna och den nya rivningsgripen G32 är det självklara valet för effektivare lättrivning.

Brokk 70 behåller dock samma exceptionellt kompakta mått som föregångaren. All denna extra kraft och nya teknik får plats i en rivningsrobot som tar sig igenom de smalaste dörröppningarna och körs i full effekt på enbart en 16 A säkring. Eftersom den endast väger 560 kg kan den enkelt förflyttas i en vanlig personhiss.

”Tack vare SmartPower™-tekniken sätter nya Brokk 70 nytt rekord för vad som är möjligt när det gäller förhållandet mellan kraft och vikt för rivningsrobotar. Nu finns ingen anledning att fortsätta använda skadliga handverktyg på arbetsplatser i Sverige.” säger Martin Krupicka, VD och koncernchef för Brokk.

För mer information, kontakta:

Brokk AB
Britta Larsson
Marknadskommunikatör
Tel: +46 910 711 803
E-mail: marketing@brokk.com

Tack!

Tack för ditt mail, vi återkommer med svar så snart som möjligt!

// Brokkteamet